Evidenční list důchodového pojištění rozhodně nevyhazujte!

Evidenční list důchodového pojištění rozhodně nevyhazujte!

Datum: (24.10.2017)

I když zaměstnavatelé mají ze zákona povinnost každoročně každému svému zaměstnanci vyhotovit evidenční list důchodového pojištění a předložit ho k evidenci České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), ne vždy svou povinnost z různých důvodů splní. Pokud máte uschovány stejnopisy evidenčních listů, můžete jimi prokázat dobu svého zaměstnání i výdělky, a to i v případě, že zaměstnavatel originál evidenčního listu neodeslal ČSSZ nebo za vás jako za zaměstnance neodvedl pojistné. Neodvedení pojistného na sociální zabezpečení ze strany zaměstnavatele za své zaměstnance nemá vliv na budoucí důchodové nároky zaměstnance. V těchto případech se má pro účely důchodu, nejen starobního, ale i invalidního či pozůstalostního, za to, že bylo pojistné uhrazeno a dluh na pojistném vymáhá ČSSZ na zaměstnavateli.

Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) umožňuje všem bez ohledu na věk, aby měli přehled o údajích důchodového pojištění. Důchod se totiž bude dříve či později týkat každého. Jestliže zaměstnanec zjistí v údajích na ELDP nesrovnalosti, např. v identifikačních údajích, které jsou důležité pro správné přiřazení ELDP, nebo určité období jeho zaměstnání není evidováno jako doba pojištění, výdělek na evidenčním listu neodpovídá výdělkům uvedeným na výplatních páskách nebo nesouhlasí počet dnů, kdy byl v daném kalendářním roce nemocný apod., požádá zaměstnavatele o opravu. V případě, že mu zaměstnavatel odmítá vyhovět, je vhodné obrátit se na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ), aby spor mezi ním a zaměstnavatelem vyřešila. Ta následně rozhodne o správnosti údajů a jejich případné opravě. Zaměstnanec musí obdržet stejnopis, Zaměstnavatel vystavuje ELDP ve třech vyhotoveních – jeden originál a dva stejnopisy. Originál je určen k odeslání ČSSZ, jeden stejnopis je předán zaměstnanci a druhý (který zaměstnanec podepíše), si zaměstnavatel ponechá po dobu tří let ve své evidenci. Stejnopis dokladu slouží zaměstnanci pro kontrolu, zda zaměstnavatel vykázal správně údaje, které budou mít vliv na jeho budoucí důchod. Případné nesrovnalosti může tedy řešit hned, ne až s časovou prodlevou. Jak si ověřit, zda zaměstnavatel ELDP odeslal na ČSSZ. Každý občan jednou za kalendářní rok může požádat ČSSZ o vyhotovení informativního osobního listu důchodového pojištění, který obsahuje údaje, které za něj vykázali jeho zaměstnavatelé.

Jak postupovat, když zaměstnavatel zaměstnanci ELDP nepředá? Pokud zaměstnanec od zaměstnavatele evidenční list neobdrží, měl by ho požádat, aby tuto svou zákonnou povinnost splnil. Pokud zaměstnavatel nekomunikuje, nebo mezitím např. zanikl, lze opět doporučit, aby se zaměstnanec obrátil na OSSZ. Ta zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) k dodatečnému doložení ELDP vyzve. OSSZ jsou oprávněny plnění povinností zaměstnavatelů v sociálním zabezpečení kontrolovat a vymáhat. Zaměstnavatel je povinen předložit zaměstnanci ELDP za kalendářní rok nejpozději do konce května následujícího kalendářního roku. ELDP se nevede pouze v případě, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském a důchodovém pojištění.

Zdroj: tisková zpráv MPSV

Novinky

Zpravodaj
Odeslat

Zadejte svůj email budeme Vás informovat o novinkách, výhodných akcích a slevách. Registrace je zdarma a lze ji kdykoli zrušit.

Tyto stránky ukládají soubory cookies, které pomáhají k jejich správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies ROZUMÍM